Algemene voorwaarden
Artikel 1 toepassingsgebied
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoek- en behandelovereenkomsten, zowel mondeling als schriftelijk aangegaan tussen de psycholoog Marjolein Aarts en de cliënt.
Artikel 2 begripsbepaling
Psycholoog: de persoon die intakegesprekken voert en behandeling geeft.
Cliënt: de persoon die zich aangemeld heeft bij Marjolein Aarts Psycholoog.
Opdrachtgever: in sommige gevallen komt de client via een externe partij, in dat geval gelden de algemene voorwaarden van de opdrachtgever tenzij anders vermeld
NIP: het Nederlandse Instituut voor Psychologen
Artikel 3 beroepscode
De psycholoog handelt volgens de beroepscode en de kwaliteitseisen zoals opgesteld door het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) en/of andere beroepsverenigingen waarbij de psycholoog is aangesloten. De beroepscode NIP is te vinden op: https://www.psynip.nl/uw-beroep/beroepsethiek/beroepscode/
Artikel 4 verantwoordelijkheden psycholoog
De psycholoog is bereikbaar per telefoon (06-41774711) of per email (info@marjoleinaarts.nl) van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00-17:00 (uitgezonderd op feestdagen en vakanties). De psycholoog reageert binnen 3 werkdagen.
De psycholoog bespreekt met de cliënt de wachttijd. Mocht de wachttijd langer zijn dan 4 weken tussen aanmelding en het intakegesprek (treeknorm GGZ) dan zal de psycholoog de cliënt adviseren om aan te melden bij een andere psycholoog.
Bij een annulering van een consult door de psycholoog, is de psycholoog verplicht om dit zo spoedig mogelijk te vermelden aan de cliënt. Daarnaast biedt de psycholoog de mogelijkheid aan om het consult te verplaatsen naar een ander moment in samenspraak met de cliënt.
Artikel 5 verantwoordelijkheid cliënt
De cliënt dient zich op verzoek van de psycholoog te kunnen identificeren door middel van een geldig identiteitsbewijs.
Artikel 6 annulering consult
De cliënt dient bij verhindering uiterlijk 24 uren tevoren te zijn doorgeven aan de psycholoog via telefoon (06-41774711) of via e-mail (info@marjoleinaarts.nl). Indien u voicemail krijgt, spreekt u dan een bericht in of stuur een whatsapp bericht. Bij te late afmelding of bij niet verschijnen zonder afmelding wordt de geplande behandeling in rekening gebracht aan cliënt, ongeacht de reden.
Indien de cliënt voor een 2de keer niet verschijnt op afspraak zonder afmelding. Dan heeft de psycholoog het recht om de behandeling met de cliënt te stoppen.
Artikel 7 geheimhoudingsplicht en privacy
De psycholoog heeft geheimhoudingsverplichting over de behandeling van de cliënt, ook na beëindiging van de professionele relatie met de cliënt. De psycholoog houdt zich aan de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG).
Artikel 8 aansprakelijkheid
Aansprakelijkheid van de psycholoog is beperkt tot de factuurwaarde van de geleverde diensten. Aansprakelijkheid voor indirecte schade/ gevolgschade is te allen tijde uitgesloten.
Artikel 9 dossier
Van de behandeling wordt een elektronisch dossier bijgehouden (dossierplicht). Dit dossier staat op een externe beveiligde server. De gegevens worden conform de wettelijk gestelde eisen bewaard. De wettelijke bewaartermijn van dit dossier is 20 jaar. De cliënt heeft het recht op inzage in, aanvullen of verwijderen van het dossier en het recht op afschrift, volgens de wet geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO).
Artikel 10 betalingstermijn
Alle door de psycholoog gefactureerde nota's dienen te worden voldaan binnen veertien dagen na de factuurdatum door de cliënt. De cliënt kan betaling niet achterwege laten met een beroep op verrekening. Betaling dient te geschieden naar geleverde diensten en niet naar behaald resultaat.
Artikel 11 betalingsherinnering
Indien de cliënt niet heeft betaald binnen 14 dagen na factuurdatum, dan stuurt de psycholoog een betalingsherinnering. De betalingsherinnering dient binnen 14 dagen betaalt te worden na zending. Er worden maximaal 2 betalingsherinneringen gestuurd. Bij de 2e betalingsherinnering wordt €10,- administratiekosten gerekend. Als de cliënt na de betalingsherinneringen het gefactureerde bedrag niet heeft betaald, dan wordt de cliënt in gebreke gesteld. De psycholoog zal incassomaatregelen treffen dan wel door derden laten uitvoeren
Artikel 12 betalingsachterstand
Bij een betalingsachterstand door de cliënt is de psycholoog gerechtigd, tenzij de behandeling hierin tegen verzet, de behandeling op te schorten totdat de cliënt de factuur heeft voldaan.
Artikel 13 klacht
De cliënt heeft het recht om een klacht in te dienen. Indien de cliënt niet tevreden is over het beroepsmatig functioneren van de psycholoog, bespreekt de psycholoog dit graag in een persoonlijk gesprek. De cliënt en de psycholoog proberen in de eerste instantie samen uit te komen. Indien beide partijen er niet uitkomen. Dan heeft de client het recht om een klacht in te dienen bij Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg via klachten@cbkz.nl.
Artikel 14 rechtskeuze
Op alle overeenkomsten met de psycholoog is Nederlands recht van toepassing.